Kristin

Alla inlägg den 7 maj 2011

Av Kristin - 7 maj 2011 15:45

Tidigt i morse pallrade Diza och jag oss upp för att åka på viltspårskurs i regi av jägarförbundet.

Vi samlades ute i Östunas skogar för dagens kurs. Det var Diza och jag, kursledaren Göran och två äldre killar med deras jyckar. Ganska snabbt satte vi igång att lägga spår, Diza fick ett lite kortare spår (tror att det kan ha varit 200-300 m) eftersom hon inte kört något tidigare, med en stor fet älgskank i slutet.

De andra hade 600 m spår, den ena med vildsvin och den andra med rådjur. 

När det var klart stod vi och pratade massa och en annan man med sin hund kom förbi och pratade massa han med. Sen var det dags för förste man att ta vildsvinsspåret. Det var en Griffon Nivernais och det gick ganska raskt, 6 min tog det. Han var jätteduktig!!

Nästa på tur var Diza och jag. Hon började försiktigt och noggrant och svävade ut en del och hade lite för ofta nosen uppe i luften men hon hittade alltid tillbaka till spåret. Och när hon kom fram till älgskanken var hon först väldigt försiktig men erfter att Göran drog lite i snöret och retades lite så var hon på den och skulle försöka bära den. (minns inte hur lång tid det tog, men det kan inte ha tagit mer än 5-10 min max)

När det sedan var dags för sista man, en beagle som heter Bruno, hann vi bara gå 200-300 m från bilarna innan det kom en lite virvelvind farandes. Det var Diza som hade hoppat ut genom bilruta och ville vara med och leka och leta efter fler skankar hahaha  .  Tillbaka in i bilen och dra upp rutorna lite mer och sen tillbaka och kolla rådjursspåret. Bruno var oxå duktig men fick lite problem på slutet att hitta skanken, så 9 min tog det för honom.


Sedan bar det av hemåt och jag längtar redan till nästa helg då älgen ska få sig en omgång till   


Glömde/hann inte ta bilder från spårandet, men här är iaf två kort på Diza innan vi åkte hem

   

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards